"There is no ruler who can compare in virtue with a condition of non-rule" -Pau Ching-yen

Vilken konstig kapitalist!

Här ska ni få er en underlig liten historia till livs. DN publicerade idag en intervju med ekonomiprofessor Deidre McCloskey med rubriken “Kapitalism slår allt annat”. Så långt hänger, och håller, jag med. Men i slutet av artikeln hajar jag till. Där säger professorn:

Jag tillhör inte demokraterna, men för mig handlade det om Barack Obama när Hillary Clinton inte längre var kandidat. Och ännu har jag inte blivit besviken, poängterar hon.

(Kursiveringen är min). Kom igen nu! Obama är en duktig retoriker och politiker. Han kan konsten att tala till människor, väcka hopp, skapa konsensus och att skaffa sig anhängare. Men han är en mardröm rent kapitalistiskt sett. På bloggen Save Capitalism pekar man ut denna motsägelse så här:

Cap’n'trade? Socialized health-care? Record deficits? Bailouts? Union gift-bags? I mean seriously – how can anyone professing to be a capitalist have anything good to say about the current US administration? Obama is George W Bush on steroids!

(Min kursivering igen).
USA är på väg att lämna kapitalismen helt och ändå är kapitalistförespråkaren Deidre McCloskey inte besviken? WTF?

Comments on: "Vilken konstig kapitalist!" (3)

  1. Hehe, hur fick du det till att jag inte var besviken? För du kan väl inte mena att vare sig George Bush eller Obama har minsta förståelse för kapitalism??

  2. Den här sajten har ej mycket till övers för Barack Obama heller…

What's on your mind?

Tag Cloud

