"There is no ruler who can compare in virtue with a condition of non-rule" -Pau Ching-yen

Integritetshot?

Med hjälp av de nya kollektivtrafikkorten, Access, kan SL spåra individuella resor. Detta är en fara för integriteten och något Datainspektionen fått upp ögonen för rapporterar DN. Datainspektionen kräver att SL förbjuds att spara informationen obegränsad tid.

Jag är allergisk mot övervakningssamhället som alliansregeringen bygger upp. Den personliga integriteten är ett värde som borde stå otroligt mycket starkare än det gör i västvärlden idag. Är bara de ekonomiska lobbying-resurserna tillräckliga är regeringarna alltid beredda att slänga frihet och integritet över bord.

Dock, här är det något jag inte får ihop. Jag har ju ett sådant där Access-kort. Vad jag förstår är det inte inte knutet till min person någonstans. Hur skulle då SL kunna övervaka mig via kortet? Någon annan som begriper vad jag missat?

Dessutom. Om nu SL känner att de har något att vinna på att spåra mina resor. Borde det då inte stå dem och mig fritt att sluta ett avtal där jag tillåter dem att göra det? Vad ska staten in och peta i det för? SLs monopol är naturligtvis av ondo, men vi kan för resonemangets skull låtsas att det var en fri marknad.

Comments on: "SL Access ett integritetshot?" (11)

  1. Hej, bra att du uppmärksammar det hela!

    Visst är det så i dagsläget att du kan ha ett anonymt Access-kort, även om SL kampanjar rätt hårt för att man ska registrera sitt kort (man får stöldgaranti och sånt då…). Sen så vet man ju inte om de kommer vara möjligt med anonyma kort för all framtid, se exempelvis debatten om anonyma kontantkort för mobil och surf. Det stora problemet, som jag ser det, är ju inte att SL har tillgång till ens resmönster, utan om de i framtiden kommer lämna ut datan till polisen osv. vilket redan skett i Skånetrafiken. Och så vet man ju att alla databaser läcker (mer eller mindre…). Såg att Planka.nu skrev om det hela igår också, de verkar ha rätt bra koll på denna fråga: http://planka.nu/nyheter/2009/08/10/plankare-minst-overvakade-i-kollektivtrafiken

    • Satt just i samma funderingar nästan ett år efter att tråden drog igång, googlade och hittade hit. Jag håller inte med om att SLs accesskort i nuvarande tappning skulle vara oproblematiskt ur integritetssynvinkel. Om du köper kortet utan att identifiera dig så kan SL inte löpande hålla koll på dig (de kan hålla koll på ditt kort, men vet inte vem det tillhör). Dock, vill man vara anonym alltid – inte bara i realtid, utan även “bakåt”, så är man ju rökt, eftersom så snart någon kopplar ihop kortet med vem det tillhör så har man allt i databaserna. Det skulle kunna hända i olika situationer och på olika sätt. Poängen är förstås att man kan ha fullt legitima skäl för att vilja vara anonym på det sättet, det är inget man egentligen skulle behöva motivera. Tvärtom är det övervakningen som borde motiveras i varje enskilt fall, och inte som nu göra var och en till måltavla för övervakning som om alla vore allvarliga brottslingar.

      • Min poäng är att det bör stå marknadens parter fritt att sluta avtal om vad som kan lagras och vad inte. Om jag och SL är överens om att ett viss nivå av spårning av mina resor är OK så är det upp till mig och SL och inte något för staten att lägga sig i. Staten har för länge sen bränt precis allt förtroende som försvarare av personlig integritet.

        • Men vad har du för alternativ när det gäller kollektivtrafik i Stockholm om du _inte_ går med på att bli spårad av SL? Det funkar liksom inte att låtsas att det är en fri marknad när det är ett monopol.

          • Jo, du har en poäng där. Jag tycker att monopolet skall bekämpas, stenhårt och oresonligt. SL suger. Men jag tycker alltså inte att staten skall lägga sig i integritetsfrågorna. Staten är värsta kålsuparen.

  2. Ja, nu är kanske inte planka.nu den seriösaste källan man kan referera till, men tack för länken. Så, det finns anledning att hålla koll på när det börjar lobbas för att anonyma Access-kort skall förbjudas. Men i den tappning de har idag kan de omöjligen innebära ett hot mot den personliga integriteten, väl?

  3. Man kan ju tycka mycket om Planka.nu:s metoder, men jag tror nog inte det finns några andra i Sverige som har mer koll på kollektivtrafiken, faktiskt.

    Så länge du inte registrerar ditt kort hos SL så kan jag inte se hur det skulle vara något problem… Men, bygger man en infrastruktur som går att använda till att övervaka folk så verkar det ju tyvärr vara så att den för eller senare kommer att användas till det också. :(

  4. Deras metoder är väl en sak, men deras mål! Gratis är gott, typ.

    Jag ser det som så att om jag drev ett företag som sålde kollektivtrafik skulle jag väldigt gärna vilja ha bra information om resvägar för att kunna optimera mina tjänster. Om det inte var viktigt exakt vem som reste var skulle jag inte logga identitet med resedatat. Och jag skulle bli sjukt irriterad om pappa staten, via Datainspektionen, kom och la sig i.

  5. gunnar said:

    du är fan puckad asså

    vem bryr sig det , då är du en jävla sosse som bara bryr sig om ditt parti vare sig det är bra eller inte för samhellet

    det nya kortet är as bra för oss ungdomar som blir snodda med våra kort på fester skolor osv och måste köpa ett nytt kort ist för att behöva göra en polisanmälan som tar hundra år .

    nu kan vi enkelt bara spärra kortet gratis och få tillbaka vårat kort igen… din trångsynta sosse

    • Eh, har du läst ett ord av vad som skrivits? Jag rekommenderar dig att läsa det en gång till. Noga.

  6. Fan spelar det för roll om de lämnar ut information till polis eller inte?

    Har ni något att dölja?

What's on your mind?

Tag Cloud