"There is no ruler who can compare in virtue with a condition of non-rule" -Pau Ching-yen

Jobbar Mordac hos er?

Mordac

The Preventer

Dilbert är kanske inte världens hetaste seriestrip längre, men jag tycker att Scott Adams är unikt träffsäker på att peka ut de fenomen, onda fenomen, som hindrar företag att prestera sitt allra bästa. En ”pointy hair”-chef har alla som jobbat några år stött på.

En mindre känd, men inte mindre vanlig, figur är Mordac, ”Preventer of Information Services”. Han (för det är oftast en han) jobbar på eller nära it-avdelningen. I Dilbert är han ansvarig för regler som:

Ditt lösenord måste vara 35 tecken långt och bestå av siffror, små och stora bokstäver och knepiga tecken och … Dessutom måste lösenordet bytas varje vecka!

Efter ett tag bromsar verksamheten in totalt. Ingen minns sitt lösenord och ingen kan därför logga in. Utom de som skriver upp lösenordet på en lapp gömd under tangentbordet, och då också naturligtvis de bovar som letar efter lappen.

I en av mina Dilbert-favoriter har Mordac ställt in alla skärmsläckare på att låsa datorn och kräva lösenord efter två sekunders inaktivitet. En av ingenjörerna löser problemet genom att ställa en vippande leksaksfågel vid tangentbordet. Fågeln står sedan där ständigt pickande på en tangent.

Närhelst du känner att ditt arbete hämmas av obegripliga och krångliga it-regler vet du att Mordac har varit framme. Det finns inget man kan göra åt det och fortfarande vara en god medarbetare. Visst, man kan börja använda Gmail i stället för den av Mordac hämmade interna e-postläsningen, men då börjar företagskorrespondens verkligen snurra ut där den inte hör hemma. Hemfaller man åt sådant är man är lika kortsiktig som Mordac.

Eftersom det inte finns något vi stackars ingenjörer kan göra åt en situation där Mordac har varit framme följer här en vädjan till alla världens it-chefer, höga som låga. Se över era regelverk och er policy. Titta på reglerna en och en och i sin helhet. Hjälper de eller stjälper de företagets strävan att nå bättre resultat? Fråga era medarbetare kontinuerligt om hur ni lyckas. En fråga ni ofta glömmer att ställa är vad som skulle underlätta arbetet.

I mina mest uppgivna stunder tänker jag att it-avdelningar mest verkar existera för sin egen skull. Men självklart vet jag att det inte är så. Ni på it-avdelningen vet ju att avdelningen finns till för att företaget på bästa möjliga sätt ska kunna utnyttja informationstekniken för att öka sin konkurrenskraft. Bara det att den där Mordac är framme då och då och ställer till det. StoppSe till att hitta honom och jaga eller lura bort honom. Och släpp sedan aldrig någonsin in honom igen.

Bloggade denna för några år sedan på min IT-blogg på IDG.se, men de har av någon anledning slaktat hela den bloggen. Surt!

What's on your mind?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: