"There is no ruler who can compare in virtue with a condition of non-rule" -Pau Ching-yen

Stäng av hjärnan!

På Reason TV uppmärksammar de en reklamfilm för en kampanj i Los Angeles med namnet iWatch. Det går ut på att polisen uppmärksammar medborgarna på att det finns terrorister bland dem. Man vet inte vem som är terrorist. Det kan vara vem som helst! Uppmaningen är att medborgarna inte skall tänka själva utan skvallra till polisen så att experterna får sköta tänkandet. Jag hoppas bara att det här är ett skämt, men jag vågar liksom inte fullt ut tro det. Döm själva.

Så. Jag tar tillbaks det där jag sa förut om att vi alla skall ha hjärnan påslagen. Det är naturligtvis mycket bättre att vi låter myndigheterna tänka åt oss.

Tillägg: Usch, jag fattade just att det verkligen inte är ett skämt. Hittade webbplatsen där man ska rapportera sina grannar: iwatchla.org.

Visst påminner det lite för mycket om John Mccains reklamfilm när han försökte bli president?

Tyvärr påminner det också om reklamkampanjen för vaccinet mot svininfluensan 1976.

Comments on: "Stäng av hjärnan!" (5)

  1. Det är bara en fråga om tid nu… att vänta och se…

    Lust att hänga med till någon öde ö och odla bananer och bränna egen sprit?

  2. Jag undrar om de där skådespelarna fick betalt? Är inte Kalifornien helt bankrutt? Det kanske funkar med IOU:s? Borde vi ju testa här. Vad är egentligen skillnaden mellan IOU och fiatpengar?

  3. Ja jisses vad vackert. Jag väljer nog att ta det som ett skämt. Allt annat känns väldigt konstigt.

    Ja, jag vat att jag alltid återkommer til Tage Danielsson – men visst är det vackert när Tage – i rollen som SÄPO-polis säger: “Det är inte dig vi vill åt – det är din granne.” till hela publiken…

    Undrar om en sån där film funkar? Jag har svårt med bild, musik, retoriken och allt. Det blir liksom en parodi på sig själv redan från start.
    Det känns lite som att supertänkarna från Wag The Dog varit med och redigerat ihop det.

    Eller kanske som ett scenario från Gilliams mästerverk Brazil…

    På riktigt är det iallafall inte. Det har nu jag som tänkande individ själv räknat ut!

    • Tyvärr, du har inte kvar alternativet att det är ett skämt. Min fru, som har en mycket mindre romantisk bild av USA än jag, tyckte filmen var typisk och självklar. Det gav perspektiv att visa den för henne. Jag trodde hon skulle uppröras i sitt inre, men hon hade typ redan upprört sig färdigt över McCarthy-ismen, Duck ‘n Cover och liknande företeelser. Återigen ett bevis på att jag lyckats behålla min naivitet (vilket inte är en bedrift på något sätt eftersom det är en medfödd förbannelse/gåva).

      Tage Danielsson kan man inte återkomma till ofta nog. Jag tänker mycket på honom nu för tiden. Undrar vad han skulle ha tyckt om min transendation från uttalad kollektivist till rabiat individualist. Skulle han förstå att jag inte tappat min medmänsklighet eller mitt ömmande för allas bästa? Var han själv på väg att göra den resan? (Haja hur säker jag är på att jag nu börjat hitta min väg!) Blä, jag har svårt att prata om Tage utan att sörja hans död om igen, nästan lika starkt som när jag gjorde det första gången.

What's on your mind?

Tag Cloud

