"There is no ruler who can compare in virtue with a condition of non-rule" -Pau Ching-yen

DN: Huvudet helt under armen

Dags att tänka?

Dags att tänka?

Visdom från Dagens Nyheters ledarredaktion:

Om framtida krascher ska mildras måste amerikanerna spara mer och kineserna mindre.

(Min kursivering.) Ja, det är ju lysande! Kineserna spenderar inte tillräckligt. De måste ta lärdom av USA och resten av västvärlden. Ser de inte hur bra det går för oss med vår dyrkan av Keynes? Stabila finansiella system utan risker för överhettning, härdsmälta eller liknande bieffekter.

Hur vore det om vi försöker lära oss själva av vad som inte fungerat hittills i stället för att försöka exportera våra dumheter till de växande ekonomierna i öst? Kanske kan vi också undersöka om vi kan inspireras av och importera några av de principer som gäller utanför den Keynes-troende västvärlden?

Comments on: "DN: Huvudet helt under armen" (2)

  1. JA!

    Jag har för mig at du inte gärna vill reglera saker, men medge att det är frestande att sätta upp ett exportförbud för våra dumheter.

    Jag blir ledsen när jag ser såna där dumheter. Jag håller med dig – Dags att tänka. Och lära…

What's on your mind?

Tag Cloud

