"There is no ruler who can compare in virtue with a condition of non-rule" -Pau Ching-yen

Hägglund vill tala om frihet!

Kors i taket! Idag skriver Göran Hägglund på DN debatt. Jag hade inte tänkt läsa. Kristdemokraterna är så fast i sin konservatism att jag finner dem helt ointressanta. Men så läste jag ändå. Det är lite som att pilla loss en skorpa fast det gör ont och fast man vet att man inte ska.

Sjunger frihetens lov?

Sjunger frihetens lov?

Nu ska jag först erkänna att jag skriver denna reflektion utan att att ha tänkt igenom debattartikelns innehåll tillräckligt länge. Sen ska jag berätta att jag rycktes med av budskapet. Karlen har ju rätt! Samhällsdebatten är på tok för monopoliserad av den radikala eliten. De äger problembeskrivningen och avnjuter därmed privilegiet att få formulera lösningarna. Alltid samma lösningar. Alltid med grundförutsättningen att vi medborgare behöver styrning och inte kan anförtros rätten att bestämma över våra egna liv.

Hägglund avslutar med att spela på strängar som min varelse är instämd på.

Vi i alliansen talar mycket och gärna om frihet från höga skatter och regleringar, och det ska vi göra. Men riktig frihet innefattar också rätten att slippa få sitt privata liv påpassat och tillrättalagt av finskrittande ideologer. Om detta talar vi alltför sällan.

I detta är Göran och jag sjukt överens! Snälla, säg att du nu är beredd att verka för att slopa alkoholpolitik, moms, värnskatter, ROT- och pigavdrag, gröna skatter, subventioner och allehanda stimulanser. Låt oss ta ansvar för våra egna liv. Vi är så mycket bättre på det än ni politiker!

What's on your mind?

Tag Cloud

