"There is no ruler who can compare in virtue with a condition of non-rule" -Pau Ching-yen

Måste erkänna en grej. Jag hänger lite på André Assarssons blog ibland. Jag vet inte riktigt varför. Moderaterna har ju släppt den frihetliga kampen helt och hållet. Men ändå. MUF brukade väl förstå vikten av just denna värdering? Kanske minns jag fel. Hursomhelst har de idag blivit offer för den där normförskjutningen åt vänster som jag nämnt tidigare. Eller vad sägs om den här debattartikeln om att återupprätta bostadsmarknaden?

Problembeskrivningen känns ju helt rätt. Jag läste och hummade. Nickade och höll med. Tills jag kom till själva lösningen där jag fick problem med:

skrota regleringarna, halvera byggmomsen och sluta rikta subventioner till det som inte efterfrågas

Alltså, jag håller ju med om “skrota regleringarna” och “sluta rikta subventioner”. Självklart. Men. Hur går det ihop med “halvera byggmomsen”? Svar: Inte alls. Halverad moms är ju en riktad subvention. Sossarna älskade att försöka styra våra val genom att variera momsen på olika varor och tjänster. Alliansregeringen har makten att rensa upp i soppan, men gillar uppenbarligen det sossarna gjorde. Och Assarssons vill fortsätta i samma tradition.

Momsen ska inte användas för att styra oss. Vi vill vara fria att fatta våra egna val! Lösningen är naturligtvis att ta bort momsen och förbjuda den i lag. Så länge den finns kvar kommer regleringsivriga politiker vilja använda den för allehanda syften.

Comments on: "Inga subventioner men halv byggmoms?" (3)

  1. Fredrik said:

    Helt klart bör momsen på sikt avskaffas. Icke desto mindre är väl en halvering av denna ett steg i rätt riktning? Även om det, som du korrekt påpekar, till viss del styr oss människor, så är en sänkning av momsen alltid av godo.

  2. Jag skulle varit för en halvering av momsen. Självklart. Men det är ju inte det som föreslås. Det är en halvering av byggmomsen. Diversifiering av momsen är alltid ett steg i fel riktning.

    • Vill bara påpeka att sedan jag skrev detta har jag lyssnat på när Murray Rothbard hyllar alla sorters skattesänkningar och luckor i skattesystemet och sällat mig till det förhållningssättet. Kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade Rothbards utläggning. Skulle verkligen vilja länka till det.

What's on your mind?

Tag Cloud

